Educational multimedia about Interceptive Orthodontics for dentistry students

Authors

  • Laura Manresa Malpica
  • Soledad Yanedy García Peláez

Keywords:

MULTIMEDIA, PROCESO DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE, ORTODONCIA INTERCEPTIVA.

Abstract

Background: in Cuba, the introduction of Information and Communication Technologies has achieved a notable diffusion for the given advantages. The use of computer science and the application of digital aids in the Dentistry career constitute a didactic proposal because it permits a successful development in the teaching-learning process.
Objective:
to evaluate the effectiveness of a multimedia about Interceptive Orthodontics in the teaching-learning process of dentistry students.
Methods:
a research of Technological Innovation was carried out at Nuevitas Affiliate Medical School from September 2018 to February 2019. The universe coincided with the sample and it was made up of 26 students of fourth and fifth year of Dentistry career. Theoretical, empirical and statistical-mathematical methods were used. CrheaSoft 3.0 program was used in order to elaborate the multimedia.
Results:
the experts and users drew the conclusion that the multimedia was effective because of the quality, functionality and usefulness in the students and teachers training.
Conclusions: the elaborate multimedia constitutes a great effectiveness, didactic and usefulness aids to the Interceptive Orthodontics teaching-learning process because it facilitates the knowledge, the independent study of this subject matter.

DeCS: ORTHODONTICS, INTERCEPTIVE/education; MULTIMEDIA; STUDENTS, DENTAL; TEACHING MATERIALS; INNOVATION.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Marrero Pérez MD, Santana Machado AT, Águila Rivalta Y, Pérez de León A. Las imágenes digitales como medios de enseñanza en la docencia de las ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. Mar 2016 [citado 15 Nov 2019];8(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100010&lng=es

2. Lazo Herrera LA, Hernández Cabrera EP, Linares Cánovas LP, Díaz Pita G. SoftPuntura, software educativo sobre Acupuntura y Digitopuntura. RCIM [Internet]. 2018 [citado 21 Ene 2019];10(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592018000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es

3. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación. Paris: UNESCO. [Internet]. 2014 [citado 20 Oct 2019]. Disponible en: http://www.unesco.org/new/es/unesco/themes/icts/.

4. García Garcés H, Navarro Aguirre L, López Pérez M, Rodríguez Orizondo MF. Tecnologías de la Información y la Comunicación en salud y educación médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 20 Oct 2019];6(1):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100018

5. Cruz Márquez D. Diseño de Multimedia Educativa sobre Estadística de Salud para la disciplina Higiene y Epidemiología. Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2016 [citado 08 Nov 2019];20(6):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000600008&lng=es&nrm=iso

6. González Valdés D, Alemán Sánchez PC, Díaz Ortega L, Acosta Acosta E. Impacto de la informatización en la sociedad y estomatología cubanas. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2007 [citado 08 Nov 2019];44(2):[aprox. 13 p.]. Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0034-75072007000200006&script=sci_arttext&tlng=pt

7. Hernández García F, Robaina Castillo JI, González Díaz EC, Pérez Calleja NC, Angulo Peraza BM, Dueñas López N. Natumed, multimedia para la implementación de la Estrategia Curricular de Medicina Natural y Tradicional en la carrera de Medicina. MediCiego [Internet]. 2016 [citado 14 Nov 2019];22(4):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/580/1039

8. Fernández Márquez E, Vázquez Cano E, López Meneses E. Los mapas conceptuales multimedia en la educación universitaria: recursos para el aprendizaje significativo. Rev Campus Virtuales [Internet]. 2016 [citado 20 Oct 2019];5(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/100/99

9. Cruz Carballosa Y, Codorniú Pérez X, Torres Rojas L. MicrobiologíaSoft, entrenador de Microbiología y Parasitología médica. RCIM [Internet]. 2017 [citado 21 Oct 2019];9(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592017000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es

10. Dirección Nacional de Estomatología. Comisión de Carrera. Modelo del profesional para la formación de estomatólogos: Plan D de la Carrera de Estomatología; 2011.

11. Valdés Álvarez R. Manual de Odontopediatría. La Habana: Ciencias Médicas; 2014.

12. Vellini Ferreira F. Ortodoncia Diagnóstico y Planificación Clínica. Sao Paulo: Editorial Artes Médicas; 2002.

13. Otaño Lugo R. Ortodoncia. La Habana: Ciencias Médicas; 2014.

14. Gómez Estacio L, Carbó Ayala JE, Espino Morales L. Galería de imágenes morfológicas para el estudio del sistema respiratorio en Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. Sep 2017 [citado 21 Ene 2019];9(3):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300012&lng=es

15. Páez Castillo RM, Hernández Ramos ME. Multimedia como material de apoyo para la asignatura Informática Médica I. Rev Cub Inf Méd [Internet]. Dic 2015 [citado 08 Nov 2019];7(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592015000200006&lng=es

16. Pena Abraham MM. Software educativo para el desarrollo de habilidades práctico profesionales en la asignatura de Ginecología y Obstetricia. Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2015 [citado 08 Nov 2019];19(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000100011&lng=es&nrm=iso

17. Cabrera Hernández M, Lazo Herrera LA, León Sánchez B, Lara Puentes C, Lazo Lorente LA. Multimedia educativa destinada al estudio de la Imagenología en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 [citado 21 Oct 2019];22(5):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3664

18. De la Hoz Rojas L, Cabrera Morales D, García Cárdenas B, Jova García A, Contreras Pérez JM, Pérez De la Hoz AB. Multimedia educativa para el estudio de los contenidos de la asignatura Odontopediatría. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 20 Oct 2019];10(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742018000200004&script=sci_arttext&tlng=pt

19. Clavera Vázquez TJ, Álvarez Rodríguez J, Guillaume Ramírez V, Montenegro Ojeda Y, Mier Sanabria M. Elaboración de Software Educativo para la asignatura Introducción a la Estomatología Integral. Rev haban cienc méd [Internet]. 2015 [citado 20 Oct 2019];14(4):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/537

20. Muguercia Bles A, Luna Negret Y, Benito Valenciano V, de la Torre Vega G. Software educativo didáctico para el aprendizaje de la asignatura Informática. MEDISAN [Internet]. 2017 [citado 08 Nov 2019];21(8):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000800015

21. Candelaria Brito JC, Acosta Cruz C, Ruíz Pérez FR, Labrador Mazón O, Gutiérrez Gutiérrez C. Nefroweb: alternativa para la superación profesional de posgrado sobre Nefrogeriatría. Rev Ciencias Médicas [Internet]. Jun 2017 [citado 21 Oct 2019];21(3):[aprox. 405 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es

22. González Díaz EC, González Fernández A, Hidalgo Ávila M, Robaina Castillo JI, Hernández García F, Hernández Gómez D. APUNTUSOFT: herramienta para el aprendizaje de la medicina tradicional integrada a la Morfofisiología. EDUMECENTRO [Internet]. Sep 2017 [citado 20 Oct 2019];9(3):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300003&lng=es

Published

2019-11-22

How to Cite

1.
Manresa Malpica L, García Peláez SY. Educational multimedia about Interceptive Orthodontics for dentistry students. Prog [Internet]. 2019 Nov. 22 [cited 2025 May 19];2(3):153-6. Available from: https://revprogaleno.sld.cu/index.php/progaleno/article/view/127

Issue

Section

Artículos Originales