Stomatological prevention from the mass media. Evaluation of the impact of an optional course

Authors

Abstract

Introduction: In Dentistry, the goal is to train a professional capable of developing communication skills to reach others, which will allow him to achieve the skills that every dentist should have.
Objective:
To present the results of the application of the optional course for the preventive work of Dentistry students from the media, by evaluating the impact on the two courses applied: 2022 and 2023.
Methods:
A descriptive investigation was carried out on the impact of the optional course for the preventive work of Dentistry students from the mass media in the period from January 2022 to February 2023, which is taught in the third year of the career. The universe consisted of 60 students; we worked with the entire universe.
Results:
The theory-practice link of the course contents allowed the exchange of experiences and the necessary updating on the media. The optional course was very well received and transcended acceptance levels. The professor who teaches the course and the environmental specialists who support him are aware of the need to train communicators par excellence from the undergraduate level so that health promotion and prevention has another aspect; constituting a power in maintaining the oral health of the population.
Conclusions: The evaluation of the impact of the course is satisfactory, since the preparation of the students through the study program allows the improvement of communicative skills and professional performance from the media.

DeCS: ORAL MEDICINE/education; COMMUNICATIONS MEDIA; COMPETENCY-BASED EDUCATION; PREVENTIVE HEALTH SERVICES; SOCIAL CHANGE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Nápoles-Sánchez, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Facultad de Estomatología. Estudiante de 3er Año de Estomatología. Alumno Ayudante de Estomatología General Integral. Camagüey, Cuba.

Julio Miguel Rodríguez-Noy, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Facultad de Estomatología. Estudiante de 4to Año de Estomatología. Alumno Ayudante de Estomatología General Integral. Camagüey, Cuba.

María Regla Vasallo-Conde, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Facultad de Estomatología. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado. Camagüey, Cuba.

Jorge Lázaro Cruz-Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Facultad de Estomatología. Clínica Estomatológica Docente "Ismael Clarck Mascaro". Camagüey, Cuba.

References

1. Nieto Acosta OM, Suárez Pérez Y, González Blanco I, Grimón Cebreiro MY. Evaluación del impacto de la maestría en Farmacología del Instituto de Farmacia y Alimentos. Rev cuba educ super [Internet]. 2022 [citado 28 abr 2023]; 41(2):351-67. Disponible en: https://revistas.uh.cu/rces/article/view/194
2. Inocente Díaz ME, Pachas Barrionuevo FM. Educación para la Salud en Odontología. Rev Estomatológica Herediana [Internet]. 2012 [citado 9 Feb 2023]; 22(4). Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/91
3. Martínez Frómeta M, Toledo Pimentel BF, Moreira Silverio B, González Fernández I, Torres Toledo D, Hernández Rodríguez E. Labor extensionista desde la universidad médica para prevenir el tabaquismo en niños y adolescentes. Edumecentro [Internet]. 2016 [citado 9 Feb 2023]; 8(1). Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100007

4. Serra Castro A, Gárciga Domínguez A, Leyva Fuentes M. Evaluación de impacto del Curso optativo Aprender a aprender en la carrera Pedagogía Psicología. Panorama. Cuba y Salud[Internet]. 2018 [citado 22 May 2023]; 13 (1): [aprox. 3 p.]. Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1001
5. Álvarez Hernández JC, Guzmán López A, Góngora Ávila CR, Morales Cabrera M. Programa de curso optativo sobre atención estomatológica integral en pacientes con trastornos de la coagulación. Revista Estomatológica Herediana [Internet]. 2022 [citado 22 may 2023];32(2):189-96. Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4220
6. Ochoa Agüero A, Tamayo Torres A. Curso optativo en ambientes virtuales de aprendizaje en la Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2019 [citado 28 Abr 2023];14(1):18-27 Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/rpan/article/view/
7. Expósito Unday D, González Valero JA. Sistematización de experiencias como método de investigación. Gac méd espirit [Internet]. 2017 [citado 22 May 2023]; 19(2). Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1497
8. Vela Valdés J, Salas Perea RS, Quintana Galende ML, Pujals Victoria N, González Pérez J, Díaz Hernández L, Pérez Perea L, Vidal Ledo MJ. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Publica [Internet].2018 [citado 28 Abr 2023]; 42. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2018.v42/e33/es
9. Rodríguez Roura S, Cabrera Reyes L, Calero Yera E. La comunicación social en salud para la prevención de enfermedades en la comunidad. Humanidades Médicas [Internet]. 2018 [citado 22 May 2023]; 18 (2): [aprox. 20 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1302
10. Alcalay R. La comunicación para la salud como disciplina en las universidades estadounidenses. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 1999 [citado 28 Abr 2023];5(3): [Aprox. 6p]. Disponible en: https://iris.paho.org/handle/10665.2/8953
11. Fernández Bereau VB, Sotolongo Acosta MM, Batista Mainegra A. Centro Universitario de Promoción y Educación para la Salud. Rev Conrado [Internet]. 2019. [citado 28 Abr 2023]; 15(67):8-13. Disponible en: http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
12. Moreno Fernández YL. Tratamiento de los temas de salud en los medios de información en Cuba. Gac méd espirit [Internet]. 2017 [citado 22 May 2023]; 19(1). Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1457
13. Feo Acevedo C, Feo Istúriz O. Impacto de los medios de comunicación en la salud pública. Saúde em Debate [Internet]. 2013 [citado 22 May 2023];37(96):84-95. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=406341759010
14. Villegas Stellyes CE, Hamui Sutton A, Vives Varela T. Modelo de rol, experiencias y capacidades comunicativas en estudiantes de medicina. Educ méd super [Internet]. 2020 [citado 28 Abr 2023]; 34(2).Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1875
15. Bastarrechea Milián M, Rosales Reyes S, González C, Quiñones La-Rosa I. Curso optativo de riesgo quirúrgico para estudiantes de pregrado de la carrera de estomatología. Edu méd super [Internet]. 2020 [citado 22 May 2023]; 35 (2) Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2246
16. Fuentes Díaz Z, Rodríguez Salazar O, Zomilla Hernández I. Impacto del diplomado de atención integral del paciente oncológico paliativo en atención primaria de salud. Humanidades Médicas [Internet]. 2022 [citado 22 May 2023]; 22 (3): [aprox. 20 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2404
17. Torres Saldaña A, Milián Vázquez P, Mendoza Mendoza N, Romero López R, Vázquez Montero L, Romero Sánchez M. Análisis crítico del programa curso propio Terapéutica razonada para la carrera de Medicina en Cuba. Medisur [Internet]. 2022 [citado 22 May 2023]; 20(4): [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5383
18. Destrade Bonome CR, Ondal Polier M, Casasnovas Medina M. Curso optativo: Comunicación, promoción de salud y trabajo comunitario desde la universidad hacia el desarrollo sostenible. Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2019 [citado 28 Abr 2023]; 14(1). Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1154
19. Álvarez Escalante L, Ramos Hernández L, Peacok Aldana S, Herrero Aguirre H, Rondón Rondón LE. La superación profesional en una Universidad Médica cubana. Educ med super [Internet]. 2018 [citado 24 Jul 2019]; 32(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1491
20. González Díaz E, Guzmán Guzmán V, Méndez Ortega I, Oropesa Nerey N, Esquivel Corrales L, Batista Díaz A. Satisfacción de los estudiantes de medicina con el curso propio “Introducción a la medicina natural y tradicional”. Mediciego [Internet]. 2020 [citado 22 May 2023];26(3). Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/1532

Published

2024-12-20

How to Cite

1.
Nápoles-Sánchez A, Rodríguez-Noy JM, Vasallo-Conde MR, Cruz-Pérez JL. Stomatological prevention from the mass media. Evaluation of the impact of an optional course. Prog [Internet]. 2024 Dec. 20 [cited 2025 Apr. 19];7:e467. Available from: https://revprogaleno.sld.cu/index.php/progaleno/article/view/467

Issue

Section

Artículos Originales