Software as a teaching aid for the second topic of the subject Human Ontogeny and Osteomyoarticular system

Authors

Abstract

Background: the contents of origin and development of the osteomyoarticular system are complex for their learning by the students.
Objective:
develop software on the origin and development of osteomyoarticular system as a didactic mean for first-year medical students at the Faculty of Medical Sciences of Camagüey, from January to February 2017.
Methods:
classified as technological innovation research. Pascal programming language and Microsoft Access were used. The product obtained consists of a program, database and images. The software was evaluated by the educational software group, by specialists, residents and users through a questionnaire.
Results:
residents and specialists in Embiology and users carry out the evaluation of the ODSOMA software once it has been made and answer a questionnaire where they generally express satisfaction with its ease and usefulness, pointing out some weaknesses that will be taken into account for its improvement.
Conclusions: the ODSOMA Software was developed, for its use as a didactic mean for the second topic of the subject Human Ontogeny and Osteomyoarticular system. In it there are the digital presentations of the topic, the guides for the workshop and seminar class and the didactic means for its study, which offers advantages for learning this topic, since the information appears better organized and structured with a system of exercises to corroborate the acquisition of the content, all that was corroborated by residents and specialists in Embriology, users and educational software group.

DeCS: TECHNOLOGY/education; TEACHING MATERIALS; SOFTWARE; VIRTUAL REALITY; SKELETON.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Comisión Nacional de Carrera de Medicina. Programa de la asignatura Ontogenia Humana y SOMA. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2015.

2. Seijo Echevarria BM, Macías Macias J, Miranda Bello C, Iglesias Morales N. ORIDES: Software como medio didáctico para el primer tema de la asignatura Ontogenia Humana y Sistema Osteomio-Articular [Internet]. Holguín: V Jornada Científica de la SOCEC; 16 Ene 2017 [citado 27 Oct 2021]:[aprox. 13 p.]. Disponible en http://socecsholguin2016.sld.cu/index.php/socecsholguin/2016/paper/view/110/68

3. Ministerio de Educación. Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1984.

4. Landaluce GO. Pedagogía. Temas para Tecnología de la Salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2006.

5. González SAM, Reinoso CC. Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002.

6. Zilberstein TJ, Collazo DR. Preparación pedagógica integral para profesores integrales. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006.

7. Macias MJ. Un software como medio didáctico para la enseñanza de la lectura en la Licenciatura en Lengua Inglesa [Tesis doctoral]. La Habana: Universidad de La Habana; 2001.

8. Casas RL. Una estrategia didáctica para el empleo de los medios de programas educativos en función de la calidad de la enseñanza en la especialidad de Medicina General Integral Militar [Tesis doctoral]. La Habana: Universidad de La Habana; 2006.

9. Gutiérrez Segura M, Ochoa Rodríguez MO. Software educativo para el aprendizaje de la asignatura Rehabilitación II de Estomatología. CCM [Internet]. May 2014 [citado 27 Oct 2021];18(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S156043812014000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es

10. Ortiz Rodríguez M, Rodríguez Nogueras E, Díaz Recio A, Cuenca Franco K. Perfeccionamiento de la calidad de los instrumentos evaluativos en la asignatura Metodología de la Investigación y Estadística. CCM [Internet]. Ene 2014 [citado 27 Oct 2021];18(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560 43812014000400012&lng=es

11. Madariaga Fernández CJ, Ortiz Romero GM, Cruz Álvarez YB, Leyva Aguilera JJ. Validación del Software Educativo Metodología de la Investigación y Estadística para su generalización en la docencia médica. CCM [Internet]. Jun 2016 [citado 27 Oct 2021];20(2):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S156043812016000200002&lng=es&tlng=es

Published

2021-12-20

How to Cite

1.
Cesar-Seijo C, Estévez-Pérez EM. Software as a teaching aid for the second topic of the subject Human Ontogeny and Osteomyoarticular system. Prog [Internet]. 2021 Dec. 20 [cited 2025 Jul. 7];4(3):196-208. Available from: https://revprogaleno.sld.cu/index.php/progaleno/article/view/333

Issue

Section

Artículos Originales