Sistema de acciones psicoeducativas para la regulación emocional en adultos mayores durante la COVID-19
Keywords:
regulación, emociones, Psicoeducación, adultos mayores, COVID-19Abstract
Background: the year 2020 was marked worldwide by the COVID-19 pandemic, which has the elderly as the people at greatest risk. The fear of contagion and social isolation to avoid it are responsible for a marked emotional reaction, so it is considered necessary to develop intervention actions to minimize it.
Objective: to implement a system of psychoeducational actions for the emotional regulation of older adults.
Methods: a mixed, pre-experimental study was carried out, with pre-test and post-test evaluations during the period between October and December 2020, in the grandparents' house El Porvenir. The theoretical and empirical methods such as the Positive and Negative Affect Scale, observation and interview were used for diagnosis and intervention. With a sample of twelve elderly people, 10 psychoeducational sessions were implemented, in which group dynamics were used, as well as psychodramatic techniques, analysis and reflection, group discussions and psychophysiological deactivation activities. Knowledge about emotions, physical and behavioral changes indicators of emotionality and techniques for emotional control were analyzed.
Results: of the diagnostic stage, older adults presented little knowledge of emotionality and its implications for health, negative emotional states, and ineffective emotional control techniques.
Conclusions: with the application of the action system, knowledge and awareness of emotions increased. Changes related to self-care occurred. The elderly acquired skills for emotional regulation.
DeCS: AGED; CORONAVIRUS INFECTIONS; EMOTIONAL REGULATION; HEALTH EDUCATION; EDUCATION.
Downloads
References
2. Vela Meléndez L. El rol de las redes sociales en la pandemia del Covid-19. Geographos [Internet]. 2021 [citado 27 Feb 2021];12(137):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7957504
3. Dahab J, Rivadeneira C, Minici A. El enfoque cognitivo transaccional del estrés. Fortalezas y debilidades del modelo de estrés más aceptado en psicología aplicada. Rev Terapia Cognitivo Conductual [Internet]. 2010 [citado 8 Nov 2020];(18):[aprox. 6 p.].
Disponible en: https://cetecic.com.ar/revista/pdf/el-enfoque-cognitivo-transaccional-del-estres.pdf
4. Vivas M, Gallego D González B. Educar las emociones. 2 ed. Mérida: Producciones Editoriales C. A; 2007.
5. Miguel Tobal JJ, Cano Vindel A. Emoción y Clínica: Psicopatología de las emociones. En: Palmero F, Fernández Abascal EG, Martínez F y Chóliz M, editores. Psicología de la Motivación y la Emoción [Internet]. Madrid: McGraw-Hill; 2002 [citado 12 Mar 2021]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/230577127_Emocion_y_Clinica_Psicopatologia_de_las_emociones_Emotion_and_Therapy_Psychopathology_of_the_emotions
6. Bisquerra Alzina R. 10 ideas clave. Educación emocional [Internet]. Barcelona: Grao; 2016 [citado 17 Ene 2021];[aprox. 135. p]. Disponible en: https://qdoc.tips/10-ideas-clave-educacion-emocional-rafael-bisquerra-alzina-pdf-free.html
7. Gómez M, Velasco LC, Tójar Hurtado JC. Proyecto de intervención sobre educación emocional en la comunidad El Milagro (iquitos, perú). Cuestiones Pedagógicas [Internet]. 2018 [citado 14 Mar 2021];26:(2017):[aprox. 19 p.]. Disponible en: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/83765/08.%20MO%2009_26%20DEFINITIVO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
8. Wan Seminario CG. Percepción de salud, emociones y afrontamiento en alumnos universitarios de primer ciclo de Psicología [tesis]. Lima: Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas; 2018 [citado 18 May 2020]:30 p. Disponible en: https://repositorioacademico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/622976/Wan_sc.pdf?sequence=5&isAllowed=y
9. Bisquerra Alzina R. La educación emocional en la formación del profesorado. Rev Interuniversitaria de Formación del Profesorado [Internet]. 2005 [citado 11 Oct 2020];19(3):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/274/27411927006.pdf
10. Ramírez Velázquez E, Vizcaino Escobar AE. La psicoeducación y su alcance para el desarrollo de adultos en el contexto laboral. Didasc@lia: Didáctica y Educación [Internet]. 2020 [citado 26 Mar 2021];11(6):[aprox. 16 p.]. Disponible en: http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1107/1110
11. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investigación [Internet]. México: McGraw Hill Education; 2014. Disponible en: http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
12. Robles R, Páez F. Estudio sobre la traducción al español y las propiedades psicométricas de las Escalas de Afecto Positivo y Negativo (PANAS). Salud Mental [Internet]. 2003 [citado 18 Sep 2020];26(1):[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/salmen/sam-2003/sam031h.pdf
13. Molero MM, Pérez Fuentes MC, Soriano JG, Oropesa NF, Simón MM, Sisto M. Factores psicológicos en situaciones de cuarentena: una revisión sistemática. Eur J Health Research [Internet]. 2020 [citado 1 Mar 2021];6(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7562691
14. Fernández Poncela A. Educación: competencias, emociones y humor, perspectivas y estudios. Educación y Humanismo [Internet]. 2019 [citado 8 Ene 2021];21(37):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/3365/4159
15. Hervás G, Cebolla A, Soler J. Intervenciones psicológicas basadas en mindfulness y sus beneficios: estado actual de la cuestión. Clínica y Salud [Internet]. 2016 Nov [citado 09 Nov 2021];27(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742016000300003
16. Rodríguez Ceberio M. Psicólogos en el frente: la atención durante la crisis del Covid-19. De las emociones tóxicas a la salud psicológica. Arch Med Manizales [Internet]. 2021 [citado 13 Dic 2020];21(1):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/archivosmedicina/article/view/3941/6410